Retailers vragen vaker om footprintberekeningen

Retailers vragen vaker om footprintberekeningen

Grote retailers voeren de druk op handelspartijen op om méér inzicht te geven over de herkomst van hun producten. De vraag naar data over product footprinting groeit per dag. “Engeland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk; op al onze markten zijn onze klanten er volop mee bezig.” zegt Wico van Dam.

Hij is bij plantenhandel Floréac (150 medewerkers in Nederland en België) verantwoordelijk voor Quality & Sustainability. Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen het bedrijf. Nu al is 85% van de planten die Floréac verhandelt afkomstig van duurzame kwekers, maar dat vinden ze nog onvoldoende. “Ons streven is om vanaf 2025 90% planten aan te bieden met een MPS GAP of een GLOBAL GAP + IDA module, dat zijn planten met een Good Agricultural Practice-certificaat. Het bewijs van een duurzame productie. We willen onze leveranciers hierin meenemen.”

Floréac liet over het jaar 2021 de eigen footprint in kaart brengen door Greenhouse Sustainability. “Een omvangrijke klus want je moet overal data vandaan halen. De samenwerking met Greenhouse – we kwamen bij ze terecht op aanbeveling van Royal Lemkes waarmee wij een strategisch samenwerkingsverband hebben - verliep vlot en deskundig. Onze footprint staat gelijk aan die van 63 huishoudens. Voor een bedrijf met 150 medewerkers is dat een mooie score, maar we blijven zoeken naar verbeteringen. We willen de footprint van ons bedrijf met 30% verlagen. Met de inzichten van de footprint berekening kunnen we gerichte aanpassingen doen om onze footprint terug te brengen. Wat betekent het bijvoorbeeld als we in onze verwerkingsruimte één graad lager gaan stoken?”

De sector verder verduurzamen is volgens Wico een kwestie van de handen ineenslaan. “Dit soort veranderingen binnen de sector kun je onmogelijk in je eentje bewerkstellingen. Nu meerdere grote Duitse bedrijven vragen om een herbruikbare planten-tray merk je dat er iets op gang komt. En het proces gaat alsmaar voort. Klanten bevragen ons niet alleen over de product footprint, we voeren ook steeds meer gesprekken over ‘socially qualified certificaten’, waarmee we kwekers kunnen toetsen op zaken als sociale gelijkheid en een leefbaar loon.”

“Door de CSRD-richtlijnen (Corporate Sustainability Reporting Directive) die per 2024 bedrijven verplicht te rapporteren over hun impact op mens en milieu, neemt het aantal vragen vanuit retailers toe. Deze vragen hebben veelal te maken met onze ingekochte materialen. We hopen dan ook dat onze leveranciers snel aan de slag gaan met de punten die in de richtlijnen zijn opgenomen, zoals footprint en sociale aspecten, zodat dit niet allemaal op het laatste moment moet gebeuren.”

Bron:

Deel artikel