Blog: Veranderklimaat

07-05-2019    08:33   |    Goedemorgen

Een weblog van Johannes Tuinhof. Hij is commercieel directeur bij Melspring International B.V. Johannes Tuinhof schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Als de Provinciale Staten-verkiezingen afgelopen voorjaar één ding duidelijk hebben gemaakt, is het wel dat veel mensen zich zorgen maken over het klimaat. De één over de gevolgen van de klimaatverandering voor onze planeet, de ander over de gevolgen van het klimaatakkoord voor onze levensstandaard. Waar het voor de één niet snel genoeg gaat, gaat het voor de ander veel te ver en te snel.

Wat je er zelf ook van vindt, feit is dat er een klimaatakkoord ligt dat behoorlijk wat vraagt van de samenleving en zeker van het bedrijfsleven. Als ondernemer kun je hier volgens mij niet omheen en ik denk persoonlijk dat je dat ook helemaal niet moet willen. Of het terecht is dat de land- en tuinbouw in de discussies over het klimaat onder een vergrootglas ligt weet ik niet, maar het is wel de realiteit. Daar kun je je tegen verzetten, maar volgens mij levert het meer op als we het omarmen en, hoe cliché ook, zien als een kans. Een kans om te laten zien hoe creatief en innovatief we als sector zijn. Om te laten zien dat we in staat zijn om negatieve ontwikkelingen toch weer de goede kant op te buigen en er samen de schouders onder te zetten. Belangrijk daarbij is dat we buiten de kaders durven te denken en buiten de gebaande paden durven te treden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Verandering zit nou eenmaal niet in ons DNA en hoe laat je al je bestaande ideeën en denkpatronen los?

Het valt me op dat zelfs bij innovaties en nieuwe ideeën, we vaak nog steeds vanuit het bestaande denken. We blijven uitgaan van de traditionele eiwitbronnen, meststoffen en voedingssupplementen. We blijven uitgaan van de bestaande businessmodellen en werken zoals we dat altijd hadden gedaan. Logisch ook. Het is niet niks om overboord te gooien wat je altijd hebt gedaan en in iets totaal nieuws te stappen. Toch liggen juist daar misschien wel kansen voor bijvoorbeeld bedrijven die hun geld tot nu toe verdienen met gewasbeschermingsmiddelen of meststoffen.

Ik geloof steeds meer in disruptieve businessmodellen en nieuwe samenwerkingen. Juist dat laatste is belangrijk. Je hebt elkaar nodig, zeker als je echt iets teweeg wil brengen. Daar zijn al mooie voorbeelden van. Zo hoorde ik laatst van een Nederlandse tuinder die CO2 certificaten koopt van een Afrikaanse bamboeteler en is er in Friesland een initiatief waarbij boeren die CO2 vastleggen in de bodem, die inspanningen kunnen ‘verwaarden’ in de vorm van CO2 certificaten. Laten we nog meer zoeken naar manieren om buiten de standaard verdienmodellen te treden en naar andere oplossingen te zoeken.

Hiervoor moeten bedrijfsleven, politiek en samenleving samen werken. Niet tegenover elkaar gaan staan maar begrip hebben voor elkaar. Wie weet wat voor bijzondere samenwerkingen er dan kunnen ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven met een negatieve footprint, zoals Shell of Total, die samenwerken met bedrijven met een positieve footprint. Olmix bijvoorbeeld.

Van politiek tot bedrijfsleven: overal moet de deur open gaan voor verandering. Bij ons staat de deur in ieder geval open. En staat de koffie klaar voor wie hierin met ons van gedachten wil wisselen.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Blog: De discount economie

Een weblog van Maarten van der Leeden, accountmanager bij Rijk Zwaan. Hij schreef deze blog exclusief voor Goedemorgen.