Blog: Tuincentrumverkoop 2019

21-05-2019    08:51   |    Goedemorgen

Een weblog van Dico Drost. Hij is verantwoordelijk voor Horticultureonline.nl, een concept om (kleine) zelfstandige verkopers en kwekers te helpen in de online-verkoop. Drost schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Sinds enkele tijd ben ik weer wat dichter betrokken in de wereld van de tuincentra.  Misschien herkent u hetgeen ik ervaren heb de afgelopen maanden.

In februari was er een korte periode van mooi weer. Men werd zenuwachtig en de centra moesten zo snel mogelijk vol gereden worden. Planten waren duur en veel producten waren nog niet volwassen om uit te leveren. Al vrij snel daarna werd het weer minder en zakte de verkoop weer in. Daarna kwam het Paasweekend. Ook toen moest alles weer bomvol want er was mooi weer voorspeld. Niet te warm en niet te koud. Echter het werd net iets te warm en de verkoop werd niet wat men verwachtte.

Met regelmaat ga ik bij diverse tuincentra naar binnen. Ik kijk wat daar gebeurt en vooral naar wat er fout gaat. Daar leer je het meeste van. Tafels staan vol met planten waar echt niks van verkocht wordt en de volgende kar met dezelfde planten staat alweer klaar om op de tafel te zetten.

Je hebt een verschil in planten die komen logeren op het tuincentrum en planten die verkocht worden in het tuincentrum. De gasten zijn leuk voor decoratie maar kosten meer dan dat ze brengen. In veel tuincentra zie ik meer gasten dan planten die verkocht worden.

Dan zijn er de overblijvers.  Als voorbeeld noemde ik het Paasweekend. De week na het Paasweekend had menig centra veel te ruimen of te plukken omdat er veel te veel ingekocht was. En als ik dan toch met het assortiment bezig ben: je zou je als eigenaar van een tuincentrum eens moeten afvragen, als ik alle planten die 3 maanden of ouder zijn verwijderen uit het centrum, wat staat er dan nog?  

Daarnaast heb je de keuze in klantsegment. Als tuincentrum is de verleiding groot om een groot assortiment neer te zetten en te richten naar een grote doelgroep.  Bij een doelgroep hoort een prijsstelling maar wanneer de directe concurrent zijn prijzen lager maakt, ga je dan zelf ook lager zitten met je prijs?!

En als klap op de vuurpijl: personeel. Ja, dat is een onderwerp apart. Er zijn steeds minder mensen te vinden en zeker mensen met groene vingers beginnen zeldzaam te worden. De klanten in de centra verwachten nog wel een advies en een medewerker te treffen die hen kan voorzien van informatie. Dit terwijl de jongere mensen gewend zijn om informatie van hun mobiel te halen.

Op het moment van schrijven is het de week na de Moederdag en wordt er nog goed verkocht. Laten we hopen dat dit nog even doorzet. Na de drukke periode liggen er voldoende uitdagingen voor de tuincentra.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Aad op IBC

Onze collega Aad is vandaag aanwezig op de IBC in RAI Amsterdam. IBC is 's werelds meest invloedrijke media,...

'Bestel slangen op tijd'

De teeltwissel is de drukste periode voor fabrikanten om druppelslangen te leveren. Ga je dit jaar de...