Blog: Familiebedrijven investeren (té) weinig in hun mensen!

13-05-2019    08:48   |    Goedemorgen

Een weblog van Peter Smulders, exclusief geschreven voor Goedemorgen. Smulders is mede-eigenaar van Free Launch. Dit bedrijf begeleidt al meer dan 20 jaar ondernemers in de tuinbouw bij de professionalisering van hun organisatie en de mensen die daarin actief zijn.

Een harde conclusie uit een recent gepubliceerd onderzoek. Familiebedrijven investeren té weinig in hun mensen. En dit leidt weer tot demotivatie, slechtere prestaties en een hoog personeelsverloop. 

Winnend werkgeverschap
Voor het rapport “Winnend Werkgeverschap” is onderzoek gedaan naar duizend bedrijven in een aantal landen. Het is uitgevoerd door het Erasmus Centre for Family Business (ECFB), BDO Accountants en de Rabobank.
Het goede imago van familiebedrijven, van over het algemeen uitstekende werkgevers, komt niet overeen met de conclusies uit dit rapport.
Vooral op het gebied van een actief beleid ten aanzien van de ontwikkeling van medewerkers komen familiebedrijven gemiddeld te kort, in vergelijking met niet-familiebedrijven. 85% van de familiebedrijven biedt énige vorm van trainingen. Bij niet-familiebedrijven nadert dit percentage de 100% (97%).
Vooral op het gebied van veiligheid, gezondheid en fitheid blijven familiebedrijven flink achter op andere bedrijven.  
Hoogleraar Heugens van het ECFB roept bedrijven in het algemeen, maar familiebedrijven in het bijzonder, dan ook op om in hun werknemers te investeren via trainingen, gericht op ontwikkeling maar ook op gezondheid en fitheid. Het leidt tot significant betere financiële prestaties, minder verloop en een positievere werksfeer.  

Heeft jouw bedrijf al een ontwikkelingsbeleid?
Met veel bedrijven spar ik momenteel over een actief ontwikkelings- en carrièrebeleid. Waarin we toewerken naar een situatie waarbij de aandacht voor de ontwikkeling van werknemers in een concreet beleid wordt uitgewerkt. En waarin aandacht is voor de benutting van ontwikkelkansen voor alle medewerkers in het bedrijf. Via ontwikkelgesprekken, carrière-coaching en inloopspreekuren (waar een coach van buiten het bedrijf beschikbaar is voor ontwikkel- en carrièrevraagstukken).

Mijn oproep: aan de slag om hier werk van te maken. Het levert namelijk uiteindelijk geld op! Succes! 


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Blog: De discount economie

Een weblog van Maarten van der Leeden, accountmanager bij Rijk Zwaan. Hij schreef deze blog exclusief voor Goedemorgen.