'Schrap gedoe, vergroot gemak'

11-05-2017    10:15   |    Rob Helderman

Een weblog van Rob Helderman, E-commerce manager bij Royal Brinkman, exclusief geschreven voor de GroenteNetten en de SierteeltNetten.

Klanten verwachten meer en meer van bedrijven op het gebied van bestelgemak. Onze klanten dus ook, want niemand heeft zin in gedoe. Sterker nog: uit verschillende onderzoeken blijkt dat bestelgemak steeds belangrijker wordt – misschien zelfs wel belangrijker dan prijs. Bedrijven zoals PayPal, Booking.com en Coolblue leggen de lat enorm hoog. Daarom is onze prioriteit: maak het ook telers extreem gemakkelijk! Zelfs de grootste ‘internet analfabeet’ moet moeiteloos zijn weg kunnen vinden in onze webshop, of dat nu op zijn computer, tablet of smartphone is. Dat is nogal wat en het is dan ook makkelijker gezegd dan gedaan, maar we komen steeds een stapje verder.

Neem bijvoorbeeld het opzoeken van een veiligheidsinformatieblad. We kwamen erachter dat je zo’n 5 keer moest klikken om dit document voor één gewasbeschermingsmiddel te vinden in onze webshop. Dat kost veel te veel tijd, zeker als je dit voor al je gewasbeschermingsmiddelen moet doen. Daarom hebben we de functie ‘Mijn veiligheidsinformatiebladen’ ontwikkeld. Hiermee krijg je met één klik een volledig overzicht van al jouw relevante veiligheidsinformatiebladen te zien. Snel, makkelijk en het belangrijkst: geen gedoe!

Of het vinden van vervangende onderdelen voor machines en installaties: ook dat bleek voor telers vaak heel wat voeten in de aarde te hebben. “Daar moet toch een oplossing voor te verzinnen zijn”, dachten we. En inderdaad, die was er, bleek na overleg met onze ontwikkelaar. Een aantal weken later stond de Onderdelenzoeker online: een tool waarmee je in 3 stappen het juiste onderdeel kunt vinden en bestellen. Zonder te hoeven bellen naar de leverancier, zonder uren te hoeven zoeken en dus zonder gedoe.

We ondernemen verschillende acties om in te spelen op de behoeftes van klanten. Zo organiseren we regelmatig focusgroepen zodat we kunnen sparren met klanten. Dat is super nuttig en zulke sessies geven veel energie. Ook vragen we klanten letterlijk om input: wie heeft het beste idee voor Royal Brinkman? En verder is het natuurlijk belangrijk om zelf te blijven kijken naar de ontwikkelingen van andere shops. Daaruit blijkt maar weer hoe lastig het is om in te spelen op de behoefte van de klant, want iedere webshop pakt dit weer anders aan. Aan ons dus de uitdaging om erachter te komen wat onze klanten willen en zo de gebruikerservaring van royalbrinkman.nl tot in de kleinste details te optimaliseren. Schrap het gedoe en vergroot het gemak.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws